Welpen

De kinderen van 7 tot 11 jaar spelen in de jungle. Samen met de figuren uit Jungleboek beleven ze de spannendste avonturen. Bij het spelen aan de hand van een thema gebruiken de welpen hun fantasie en dit draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen. De verschillende activiteitengebieden (verzamelingen van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen) zorgen ervoor dat er veel variatie in het programma zit en kinderen elke week iets anders doen. Op alles wat de kinderen bij de welpen leren, wordt voortgeborduurd bij de scouts. Dit heet bij Scouting de ‘doorlopende leerlijn’.

Opkomst: Elke zaterdag van 13.00 tot 15.30 uur
Leeftijdsgroep: 7 tot 11 jaar
Leiding: Fanny Poteau (teamleider), Wiebe Piers, Gerrit Jan Fokkert, Wieke Berger, Jelle Doorn en Joris Blommestijn

Contactwelpen@scoutingzona.nl

Ben jij 7 tot 11 jaar?

Vind jij het leuk om als welp allerlei avonturen te beleven in de rimboe? Bij scouting leer je speciale scouting-knopen, hoe je voor je eigen eten kan zorgen of hoe een kompas werkt. Dit leer je allemaal van de bewoners van de jungle, de leiding. Als je welp wordt bij Scouting leer je nog veel meer over jezelf en de natuur om je heen! Wil je meer weten over wat wij tijdens een opkomst doen? Lees hieronder hoe onze programma’s er zoal uit zien of bekijk wat voor een kampen we jaarlijks beleven.

Programma

Elke opkomst verzint de leiding een programma. Door elke keer iets anders te doen houden we het interessant. Zo werken we elk jaar aan een vaardigheidsinsigne, lopen we tochten met routetechnieken, bouwen hutten en doen spelletjes op ons terrein en in het bos. Maar we doen veel meer om een gevarieerd programma te krijgen. Elk jaar doen de welpen verschillende activiteiten, van kampen tot speciale opkomsten zoals een bezoek aan de brandweer, sterrenwacht of een ander leuk uitje.

Nesten

Een nestje is een groepje welpen die bij elkaar horen. In totaal zijn er vier nestjes; de tijgers, de slangen, de wolven en de beren.De leiding heeft de kinderen over de vier nestjes verdeeld en daarbij gekeken wat een leuke en goede verdeling is. Zo zitten bijvoorbeeld de oudere en jongere welpen gemengd.  Iedere week is er een “nestje van dienst”. Zij zijn die week verantwoordelijk voor de vlag en de wet bij de opening en afsluiting en het afwassen na de drinkpauze. Doordat de nesten verantwoordelijkheid hebben, leren de kinderen hier mee om te gaan en dit samen op te pakken. Ieder nest heeft twee gidsen. Zij zijn ervoor verantwoordelijk dat de taakjes goed verlopen en dat iedereen goed en eerlijk kan meedoen. Dit geeft de welpen die wat ouder zijn of al wat langer meelopen bij scouting een leuke extra verantwoordelijkheid.

Installatie

Na de zomer en aan het begin van het jaar installeren we de leden die nieuw zijn bij onze welpengroep. Na de installatie krijg je van ons de installatietekens voor op je welpenblouse. Kijk hier voor meer info over het welpenuniform.

Ga je mee op avontuur?

Ben je al benieuwd geworden naar hoe het is  om een welp te zijn? Mail dan gerust naar welpen@scoutingzona.nl voor meer informatie en om een afspraak te maken om te komen kijken.